آیا ساخت قطره ای برای رفع پیر چشمی حقیقت دارد؟!

کمپانی آلرگان قطره ای با نام تجاری VUITY را روانه بازار کرده است؛

تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا تأکید می کند این قطره برای درمان پیرچشمی یعنی اختلالات دید نزدیک ناشی از سن کاربرد دارد و نه برای هر نزدیک بینی یا دوربینی و آستیگماتیسم چشمی.

طبق اعلام شرکت سازنده، این دارو تنها برای افراد ۴۵ تا ۵۵ ساله که دچار پیرچشمی ‌شده اند می تواند کمک کننده باشد.

لازم به ذکر است این قطره که از طریق تنگ کردن مردمک، سبب افزایش عمق دید و به تبع آن افزایش دید نزدیک می شود داروی جدیدی نیست و حدود نیم قرن است که برای درمان گلوکوم (آب سیاه) از آن (با نام پیلوکارپین) استفاده می شود.

البته دُزی که کمپانی آلرگان معرفی کرده، دُز رقیق شده ای از پیلوکارپین می باشد که برای یک بار استفاده در روز توصیه شده است.

این دارو ۸۰ دلار قیمت دارد و مثل هر قطره چشم پزشکی دیگر باید بعد از یک ماه دور انداخته شود.

نکته مهم این که میزان کیفیت بینایی که این قطره (در زمان محدود) می تواند برای دید نزدیک افراد ایجاد کند به مراتب از عینک های مطالعه کمتر است.

به علاوه ممکن است قطره VUITY در برخی افراد عوارضی مانند قرمزی چشم و سردرد ایجاد کند و یا افت دید دور را به همراه داشته باشد.

پس استفاده خودسرانه از این دارو به هیچ عنوان توصیه نمی شود و استفاده از آن تنها منوط به شرایط خاصی است که حتما باید توسط چشم پزشک (پس از معاینه دقیق) تشخیص داده شود.

اختلالات چشمی در بیماری های مربوط به تیروئید

چه کسانی در معرض بیماری های چشمی تیروئید هستند؟

اگرچه اختلالات تیروئیدی چشم درهرسنی رخ می دهد اما به طور متوسط سن شروع این علائم 45 سال است.

اختلالات تیروئید در زنان 3 برابر بیش از مردان است.

علت عوارض چشمی تیروئید چیست؟

سیستم ایمنی در بدن سالم، به وضوح بافت های بدن را از بافت ها یا موارد خارجی تشخیص می دهد. در اختلالات خود ایمنی، آنتی بادی علیه بافت طبیعی بدن تولید می شود.

علت بیماری گریوز حمله ی یک آنتی بادی غیر طبیعی به غده ی تیروئید است که اغلب منجر به ترشح بیش از حد یا کمتر از حد هورمون تیروئید می شود.

هم چنین آنتی بادی می تواند به بافت های چشمی حمله کرده و منجر به بروز سیمپتوم ها و علائم مختلف در چشم شود.

آیا اختلال تیروئید باعث عوارض چشمی می شود؟

نه، مشکلات تیروئید و مشکلات چشمی تظاهرات مستقلی از یک اختلال خود ایمنی زمینه ای هستند. بنابراین ممکن است عوارض چشمی تیروئید حتی زمانی که یک فرد یوتیروئید است نیز رخ دهد.

علائم و نشانه های مشکلات چشمی تیروئید چیست؟

تقریبا تمام علائم و عوارض چشمی تیروئید ناشی از التهاب بافت اطراف چشم است.

اشک ریزش، قرمزی، حساسیت به نور، ورم پلک و انقباض ( رترکشن ) پلک از علائم اولیه ی این بیماری هستند.

تورم بافت چربی طبیعی در کاسه چشم می تواند منجر به فشار چشم به سمت جلو و ایجاد برجستگی و یا برآمدگی متغیر در یک یا دو چشم شود (پروپتوز).

پروپتوزیس می تواند با ایجاد کشش یا فشار به عصب بینایی منجر به کاهش توانایی عضلات و حرکت آزادانه ی چشم در جهات مختلف شود و در نتیجه منجر به خستگی چشم، درد در چشم و دوبینی می شود.

درمان عوارض چشمی تیروئید

اگر فردی به اختلالات تیروئید مشکوک است، ارزیابی و درمان مناسب ،تعیین کننده است.اولویت اول بازگرداندن شرایط یوتیروئید است.

وضعیت چشم بایستی مورد بررسی و همزمان با درمان غده تیروئید درمان شود. گاهی اوقات مشکلات چشمی حتی پس از بازگشت به حالت عادی غده تیروئید پیشرفت می کنند.

مشکلات چشمی باید توسط یک چشم پزشک ارزیابی و درمان شوند.

توصیه های پس از جراحی آب مروارید ( کاتاراکت )

دستورات کلی
همانروز یا روز بعد از عمل پانسمان چشم برداشته و قطرهای انتی بیوتیک شروع شود .
۲. شستشوی دست و صورت و وضو گرفتن ۲۴ ساعت بعد از جراحی بلامانع است .
۳. روز چهارم بعد از عمل حمام و دوش گرفتن مجاز می باشد .
۴. مصرف هر گونه مواد غذائی از بلافاصله بعد از عمل مجاز و محدودیتی ندارد .
۵. خوابیدن به پهلو بعد از عمل ممنوعیت ندارد .
۶.مطالعه، تماشای تلویزیون و فعالیت های روزمره از یک روز بعد از جراحی بلامانع است .

دستورات دارویی بعد از عمل
بلافاصله بعد از باز کردن چشم قطره ها شروع شود .
هفته اول :
قطره کلوبیوتیک هر ۴ ساعت یک قطره
قطره بتامتازون هر ۲ ساعت یک قطره
هفته دوم : قطره کلوبیوتیک هر ۶ ساعت یک قطره
قطره بتامتازون هر ۴ ساعت یک قطره
هفته سوم :
قطره کلوبیوتیک هر ۱۲ساعت یک قطره
قطره بتامتازون هر ۶ ساعت یک قطره
هفته چهارم :
قطره بتامتازون هر ۸ ساعت یک قطره
در صورت اضافه شدن قطره دیگری ،طبق دستور جراح استفاده شود .
در طی خواب نیازی به استفاده از قطره نمی باشد . ( مگر در موارد با توصیه چشم پزشک )
فاصله بین هر قطره با قطره بعدی حداقل ۵ دقیقه باشد .

درد بعد از جراحی اب مروارید
۱. به جز ۴ الی ۶ ساعت اول بعد از جراحی اب مروارید ،هیچ گونه درد چشم نباید داشته باشید .
۲. به محض ایجاد قرمزی ، درد شدید و کاهش دید چشم ،همانروز به چشم پزشک مراجعه یا اطلاع دهید .
در صورتیکه به جراح دسترسی نداشتید ، به مرکز جراحی رازی در هر زمان از شبانه روز مراجعه کنید .
۳. ابریزش و احساس جسم خارجی تا ۱ الی ۲ ماه بعد از جراحی ممکن است طبیعی باشد .

بهبود دید و عینک بعد از جراحی اب مروارید
۱. معمولا با جراحی اب مروارید دید بیمار در ۲ الی ۳ روز اول کامل و خوب خواهد شد .
۳. جهت دید دور علیرغم کارگذاری لنز داخل چشمی ۱۰ درصد بیماران نیاز به عینک خواهند داشت .
۳ . جهت دید نزدیک همه بیماران نیاز به عینک خواهند داشت .
تجویز عینک ۲ الی ۳ هفته بعد از جراحی صورت می گیرد .
عینک افتابی بعد از جراحی اب مروارید ضرورتی ندارد .

زمان معاینات بعد از جراحی
۱. معاینه اول همانروز یا فردای بعد از جراحی
۲. معاینه دوم ۴۸ ساعت بعد از جراحی
۳. معاینه سوم یک هفته بعد از جراحی
۴ . معاینه چهارم یکماه بعد از جراحی
در صورت نیاز به معاینات بیشتر طبق دستور جراح خود عمل کنید .

نکته مهم
هر گونه درد شدید و کاهش دید شدید در هفته اول بعد از عمل غیرطبیعی و در اسرع وقت اورژانسی به مطب چشم پزشکی ما مراجعه و یا در هر زمان شبانه روز به مرکز جراحی رازی مراجعه کنید .